Tuesday, June 23, 2009

sejarah

bila sebut tentang sejarah macam2 perkara timbul yang dalam fikiran kita. 
bagi seorang pelajar, sejarah adalah mata pelajaran. mungkin pelajar itu suka mata pelajaran sejarah. mungkin juga 'subjek killer' baginya. mungkin pelajar itu hafal semua data-data dalam buku teks sejarah untuk lulus dengan cemerlang dalam SPM. mungkin juga dia bercita menjadi seorang peguam. mungkin ada pelajar lain yang hanya hafal 'jumlah topik' dalam buku sejarah. selepas berakhirnya SPM atau PMR, apakah erti sejarah kepada pelajar2 ini?
bagi seorang mat bunga atau minah cintan, maksud sejarah mungkin berkaitan sejarah percintaan mereka. mereka pernah dikecewakan. pernah frust menonggeng. atau mungkin hanya pengalaman manis berdating di KLCC.
bagi seorang guru sejarah, mungkin ianya tak lebih dan tak kurang dari seorang pelajar.
dalam bidang pekerjaan pula, seorang majikan pasti mencari pekerja yang telah mempunyai sejarah / pengalaman dalam jawatan berbanding mereka yang fresh.

dan bagi aku pula, satu ketika dulu sejarah cuma subjek yang paling aku tak suka. sebabnya aku malas membaca. SPM, aku cuma dapat 'cangkul' dalam subjek sejarah. memang patut pun sebab aku hanya hafal 2 bab dalam buku sejarah tingkatan 5. bilangan bab pun aku tak pasti. tapi akhir2 ini aku mula berminat dengan sejarah. bukan bermaksud aku ingin menghafal sejarah malaysia atau sebagainya. 

cuma kadang2 aku melihat sejarah adalah masa depan. aku percaya sejarah akan berulang. 

sejarah islam banyak mengajar kita tentang bagaimana kita harus berhadapan dengan masa depan. jangan salah faham. ini lansung tiada kaitan dengan ramalan atau yang seumpamanya. tapi sejarah islam mengajar bagaimana sebagai seorang islam, kita harus hidup. bagaimana kita harus berjuang untuk menegakkan yang hak. bagaimana kita harus berdakwah, bermuamalah, bergaul, berjuang untuk menegakkan kalimah Allah di muka bumi amnya dan di malaysia khasnya. mungkin ada yang berpendapat, biarlah orang lain yang menjaga dan mentadbir perihal2 ekonomi, politik, dakwah dan sebagainya di malaysia ini tapi harus diingat, muslim yang lansung tidak terdetik dalam hatinya keinginan untuk melihat islam berada ditempat paling tinggi, pasti ada sesuatu yang tidak kena dengan iman mereka. 

aku melihat.. sejarah islam penuh dengan pengajaran dan panduan. namun kenapa ramai antara kita yang melihat enteng permata yang berharga ini. 
sejarah islam telah membuktikan yang islam sesuai dimana2 sahaja dan bila2 masa sahaja.
tapi kenapa ramai antara kita meragui?
sejarah islam telah membuktikan yang islam boleh mentadbir negara yang penuh dengan pelbagai kaum dan agama
tapi kenapa kita cakap hudud tidak blh dilaksanakan sebab negara kita berbilang kaum ada orang bukan islam?
sejarah islam telah membuktikan yang kita adalah manusia yang unggul bila berpegang dengan AlQuran
tapi kenapa ramai antara kita yang menolak AlQuran?
sejarah islam telah membuktikan yang barat sendiri merujuk kepada sejarah islam dalam bidang sains, perubatan, fizik, biology bahkan falak, tetapi kenapa kita masih mengagung2kan barat atas kemajuan hari ini?

aku melihat, umat islam sendiri hari ini melihat sejarah sebagai ancaman kepada budaya jahilliah yang sedang mereka pegang. yang tak sanggup mereka lepaskan kerana.. mereka lebih rela menurut hawa nafsu duniawi.
mereka sanggup memalsukan sejarah. mereka juga lebih suka jika anak2 kita buta tentang sejarah. bagi mereka, cukuplah sejarah 'sekadar' subjek PMR dan SPM. 
bila anak2 kita yang buta tentang sejarah, bermaksud 'mereka' boleh mencorakkan masa depan sesuka hati.

No comments:

Post a Comment